Z Wielunia do Łodzi pociągiem. Łódzkie rozpoczyna inwestycje z programu Kolej Plus

Lepszy dostęp do kolei, połączenie mniejszych miejscowości ze stolicą województwa, większe możliwości przewozu ludzi i towarów, mniejsza emisja trujących gazów do atmosfery, nowe oferty inwestycyjne i nowe miejsca pracy – w Łódzkiem rozwijamy infrastrukturę kolejową, a z pomocą przyszedł rządowy program Kolej Plus, dzięki któremu w naszym województwie zrealizowane zostaną projekty za ponad 1 miliard zł. Dziś marszałek województwa łódzkiego Grzegorz Schreiber podpisał umowę na opracowanie dokumentacji i realizację jednego z nich. Chodzi o budowę liczącej prawie 30 km linii kolejowej z Wielunia do Chorzewa Siemkowic.

W Gminnym Ośrodku Upowszechniania Kultury i Sportu w Ostrówku w powiecie wieluńskim odbyło się dziś przedostatnie w tym roku spotkanie w ramach cyklu „Porozmawiajmy w Łódzkiem”. Było ono szczególne, bo w jego trakcie podpisana została umowa na jedno z zadań, które zrealizowane zostanie w naszym województwie dzięki rządowemu programowi rozwoju kolei.

Od chwili, gdy pojawił się program Kolej Plus, marszałek Schreiber natychmiast przystąpił do budowania pomysłów, by jak najlepiej wykorzystać rządowe środki w naszym regionie. Udało mu się skupić wokół województwa samorządy, którym tak jak nam zależało, aby walczyć z wykluczeniem komunikacyjnym. Powstało swego rodzaju konsorcjum. Bełchatów, Kleszczów, Wola Krzysztoporska, Wieluń przystąpiły wspólnie z województwem do tego projektu, gwarantując środki na miarę swoich możliwości. Wkrótce współpraca ta przyniosła owoce.

Wyniki naboru do programu Kolej Plus zostały ogłoszone już w kwietniu. Ponad 13 mld zł pozwoli na realizację kilkudziesięciu inwestycji w całym kraju. To łącznie 1200 kilometrów linii kolejowych. Na liście wybranych projektów są wszystkie 3 zgłoszone przez Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego. To m.in. budowa liczącej około 30 kilometrów linii kolejowej z Wielunia do Chorzewa Siemkowic, która zapewni mieszkańcom tej części województwa bezpośrednie połączenie z Łodzią. I właśnie umowę na realizację tego zadania podpisali dziś w Ostrówku marszałek i Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.

– Przystąpienie naszego samorządu do programu Kolej Plus jest sprawą bezprecedensową – mówił Grzegorz Schreiber. – Pozwoli to bowiem na budowę i modernizacje linii kolejowych, które połączą wiele miejscowości ze stolicą regionu transportem kolejowym. W ten sposób likwidujemy bariery, o co od lat postulowali nasi mieszkańcy. Projekt ma znaczenie historyczne, łączy bowiem dawne systemy kolejowe wywodzące się jeszcze z okresu zaborów. Mieszkańcy Wielunia i Wieruszowa poprzez budowę nowego odcinka linii kolejowej łączącego linię nr 181 z linią 131 otrzymają dostęp do systemu sieci kolejowej województwa, a tym samym bezpośrednie połącznie ze stolicą regionu łódzkiego.

– Chcemy te projekty realizować jak najszybciej – dodał prezes PKP PLK. – Czas przygotowania inwestycji to 4 lata, dlatego w 2026 r. chcemy wejść na plac budowy. Nasz cel jest jeden – to pasażer, dlatego życzę pasażerom, by za kilka lat mogli dojechać w czasie 1 godz. i 30 min. koleją z Wielunia do Łodzi.

Pozostałe projekty z Łódzkiego, które zostaną dofinansowane z programu Kolej Plus to modernizacja i elektryfikacja 34,3 km linii kolejowej nr 24 na odcinku Piotrków Trybunalski – Bełchatów oraz wydłużenie tej trasy do Bogumiłowa (długość budowanej linii to 7,2 km), a także realizowana przy współpracy z województwem świętokrzyskim dokumentacja modernizacji około 88 kilometrów linii kolejowej nr 25 między Tomaszowem Mazowieckim i Skarżyskiem Kamienną. Na tej trasie mieszkańcy naszego województwa mogą już jeździć od grudnia 2021 roku. Linia kolejowa została przywrócona po 12 latach.

Łączna wartość projektów, które zrealizowane zostaną w Łódzkiem to 1 miliard 250 milionów zł, z czego 1 miliard 50 milionów to dofinansowanie rządowe, a pozostała kwota to wkład marszałka województwa łódzkiego i pozostałych uczestników konsorcjum, które wraz z województwem stworzyły lokalne samorządy.

Głównym źródłem finasowania projektów są środki z budżetu państwa stanowiące max. 85% jego kosztów i środki samorządu (wnioskodawcy) stanowiące min. 15%. Inwestycje zakwalifikowane do programu Kolej Plus zostaną zrealizowane do 2028 roku.

Przy podpisaniu umowy obecni byli także przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury oraz poseł Paweł Rychlik. – Ten projekt został złożony w Ministerstwie Infrastruktury jako pierwszy, dostał bardzo wysokie oceny, wiem, że wybudowanie tej linii kolejowej to dla marszałka województwa łódzkiego i całego Zarządu absolutny priorytet. To pierwsza podpisana umowa w ramach programu Kolej Plus – mówił poseł.

Tuż po podpisaniu umowy rozpoczęło się spotkanie „Porozmawiajmy w Łódzkiem”, marszałek województwa spotkał się z samorządowcami, sołtysami i przedstawicielami organizacji pozarządowych z powiatu wieluńskiego.

(fot. Sebastian Sołtyszewski)

Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego