Mazowsze uruchamia wsparcie dla branży turystycznej

Samorząd Mazowsza wesprze przedsiębiorców z branży turystycznej. Na bezzwrotne dotacje planuje przeznaczyć blisko 67 mln zł z RPO WM 2014-2020. Dodatkowo władze regionu zachęcają do wypoczynku w naszym regionie. Ma w tym pomóc specjalna kampania turystyczna „Odpocznij na Mazowszu”.

Z powodu obostrzeń związanych z epidemią koronawirusa firmy poniosły znaczące straty, a wiele z nich upadło. Kryzys dotkliwie odczuły zwłaszcza branże: kulturalna i turystyczna, hotelowa, restauratorsko-gastronomiczna oraz wystawienniczo-targowa. Brak jakichkolwiek wpływów w okresie od marca do czerwca zanotowało 90 proc. podmiotów. Szacuje się, że na Mazowszu w tym roku będzie można zrealizować zaledwie 40 proc. zamówień w ramach turystyki biznesowej. W maju średnie obłożenie hoteli miejskich wynosiło 9,6 proc., a w Warszawie 11,2 proc., przy czym rok temu było to 79,5 proc. Marszałek województwa Adam Struzik podkreśla, że przedsiębiorcom pilnie potrzebna jest konkretna pomoc, przede wszystkim finansowa.

Potrzebni są nie tylko klienci, którzy wygenerują zyski, ale też dofinansowania oraz dostęp do preferencyjnych kredytów czy pożyczek. Właśnie takie rozwiązania chcemy zaproponować mazowieckim przedsiębiorcom.

 

Trudną sytuację branży potwierdzają dane Światowej Organizacji Turystyki. Wynika z nich, że ruch turystyczny zmniejszył się w kwietniu o 97 proc. w porównaniu z analogicznym miesiącem w 2019 r. Paweł Cukrowski, dyrektor Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki w urzędzie marszałkowskim przekonuje, że turystyka to pierwszy sektor gospodarki, który ucierpiał z powodu pandemii

– Kryzys nią wywołany rozpoczął się w tej branży dużo wcześniej niż w połowie marca  ̶  turystyka wyjazdowa pierwszych problemów doświadczyła już w styczniu i lutym br.

67 mln zł na dotacje dla przedsiębiorców z branży turystycznej

Przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność turystyczną, hotelarską, restauracyjną, rozrywkową, sportową i rekreacyjną oraz kulturalną mogą liczyć na wsparcie władz Mazowsza. Samorząd województwa planuje przeznaczyć blisko 67 mln zł na bezzwrotne dotacje dla mikro i małych przedsiębiorstw, dotkniętych skutkami pandemii COVID-19. Środki pochodziłyby z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-2020. Dotacja miałaby formę bezzwrotną w przypadku utrzymania działalności i zatrudnienia przedsiębiorstwa przez okres co najmniej 3 miesięcy kalendarzowych, licząc od miesiąca następującego po miesiącu, w którym złożony zostanie wniosek o wsparcie.

Przypomnijmy, że samorząd województwa już w kwietniu br. podjął decyzję o przeznaczeniu 80 mln zł na wsparcie dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw zagrożonych lub dotkniętych negatywnymi skutkami pandemii COVID-19. Już w lipcu br. mikro, mali i średni przedsiębiorcy z województwa mazowieckiego zagrożeni lub dotknięci negatywnymi skutkami pandemii COVID-19 będą mogli uzyskać Mazowiecką Pożyczkę Płynnościową, ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020. Pożyczka umożliwi sfinansowanie wydatków związanych z utrzymaniem bieżącej działalności firmy i zapewnieniem jej płynności finansowej (m.in. wynagrodzenia pracowników, pokrycie zobowiązań publiczno-prywatnych, pokrycie zobowiązań handlowych, zaległych faktur, pokrycie kosztów użytkowania infrastruktury, zakup towarów, itp.). Maksymalna kwota pożyczki wyniesie 500 tys. zł. Środki te znajdują się w dyspozycji Banku Gospodarstwa Krajowego w ramach obowiązującej umowy o finansowaniu, podpisanej z Województwem Mazowieckim. Informacje na temat uruchamianych pożyczek będą dostępne na stronie internetowej Banku Gospodarstwa Krajowego https://pozyczkiunijne.bgk.pl/oferta-pozyczek-unijnych/mazowieckie/ oraz u poszczególnych pośredników finansowych,

Kampania turystyczna

Jak wynika z badania Profitroom, tegoroczny urlop w kraju chce spędzić ponad 90 proc. rodaków.

Dla wielu hoteli, restauracji, biur turystycznych czy instytucji kultury to szansa na odzyskanie płynności finansowej. Pomóc przedsiębiorcom możemy wszyscy, np. spędzając tegoroczny urlop w naszym regionie

– podkreśla wicemarszałek Wiesław Raboszuk.

 

Samorząd województwa chce pomóc branży turystycznej, dlatego przygotował specjalną kampanię promocyjną, która ma zachęcić turystów do spędzenia wakacji w naszym regionie. Kampania „Odpocznij na Mazowszu” promująca wypoczynek weekendowy i wakacyjny skierowana jest do osób aktywnych, lubiących spędzać czas z przyjaciółmi i rodziną przy dobrym, zdrowym jedzeniu. Kampania prezentuje region jako dobry kierunek zarówno na wyjazd weekendowy, jak i dłuższy wypoczynek. Promuje Mazowsze bogate w walory naturalne – przyrodnicze i krajobrazowe oraz perły dziedzictwa kulturowego i historycznego. Założeniem działań komunikacyjnych jest przekonanie turystów do doświadczania Mazowsza zmysłami w trzech obszarach: smaki, podróże, design. Kampania sygnowana jest logo regionu „Mazowsze.serce Polski”, w internecie można jej szukać pod hasztagiem #modanamazowsze.

 

W kampanii wykorzystane zostaną różne kanały komunikacji o zasięgu zarówno lokalnym, jak i ogólnokrajowym. Postawiono na wykorzystanie różnorodnych form i nośników reklamy, co przełoży się na widoczność kampanii i budowanie atrakcyjnego, wizerunku Marki Mazowsze. W Warszawie zostaną wykorzystane m.in. ekrany w wagonach tramwajów i metra czy folie na tyłach autobusów. Pojawią się reklamy na przystankach autobusowych. Z kolei na terenie województwa reklamy będą widoczne na tablicach wielkoformatowych i na rowerach miejskich oraz w kinach (także plenerowych i samochodowych), a także w prasie i publikacjach branżowych. W przypadku działań o zasięgu ogólnopolskim zostaną wykorzystane: audycje śniadaniowe w TVP i TVN, radio oraz internet, w tym media społecznościowe.

 

Według ogólnopolskiego badania przeprowadzonego w 2018 r. województwo mazowieckie utożsamiane jest z dobrą rozrywką, bogatą bazą noclegową, ciekawą ofertą kulturalną, częstymi wzmiankami o nim w mediach oraz mnogością miejsc i atrakcji wartych zobaczenia[1]. Odwiedzający Mazowsze mogą wybierać spośród wielu miejsc noclegowych o różnym standardzie i lokalizacjach.  W regionie jest ponad 600 obiektów, które mogą przyjąć 6,3 tys. gości. Ponad 100 z nich to kwatery agroturystyczne.


[1] Raport końcowy przygotowany w 2018 r. w ramach wykonywania pilotażowego badania wielkości i specyfiki ruchu turystycznego w województwie mazowieckim dostępny na stronie https://www.mazovia.pl/kultura-i-turystyka/turystyka/badania-turystyczne-/art,5,pilotazowe-badanie-wielkosci-i-specyfiki-ruchu-turystycznego-w-wojewodztwie-mazowieckim.html, s. 71