Kolejny krok do powstania kolei Zegrze-Przasnysz

Projekt Kolei Północnego Mazowsza wchodzi w kolejny etap. Już jutro zostanie podpisana umowa wykonawcza między PKP PLK a miastem i gminą Serock, która jest liderem projektu w ramach programu Kolej+. Samorząd Mazowsza – partnera projektu, który pokryje połowę wkładu własnego do inwestycji, reprezentowała podczas spotkania członkini zarządu województwa Janina Ewa Orzełowska.

Kolej Północnego Mazowsza ma połączyć Zegrze z Przasnyszem. Projekt został zgłoszony do programu Kolej+ w ramach współpracy 18 samorządów.

Jak mówi członkini zarządu województwa Janina Ewa Orzełowska, przygotowanie dokumentacji projektu, a następnie budowa nowej linii to bardzo duży, śmiały projekt, do którego realizacji konieczna jest ścisła współpraca między samorządami oraz realizującą projekt PKP PLK.

– Mimo że to dopiero początkowe fazy projektu, udało nam się już wiele zdziałać. Jestem przekonana, że dzięki dobrej współpracy samorządu województwa z liderem projektu oraz jego pozostałymi uczestnikami nowe połączenie kolejowe w przeciągu kilku lat stanie się faktem – dodaje.

Dzisiejsze spotkanie to sukces współpracy samorządu województwa i samorządów lokalnych zaangażowanych w to przedsięwzięcie – podkreśla przewodnicząca sejmikowej Komisji Rozwoju Gospodarczego, Infrastruktury i Przeciwdziałania Bezrobociu Anna Brzezińska.

– Od samego początku popieraliśmy tą idę i ten pomysł. Dziś jesteśmy świadkami podpisania umowy na opracowanie dokumentacji projektowej. Jako samorząd województwa podjęliśmy słuszną decyzję o wsparciu tego przedsięwzięcia. To była trudna, ale niezwykle ważna decyzja dla mieszkańców powiatu legionowskiego i poszczególnych powiatów będących partnerami tego projektu. Budowa linii kolejowej to alternatywa, aby bezpiecznie i szybko przemieszczać się do pracy, lekarza. To także możliwość rozwoju gospodarczego dla poszczególnych samorządów. A to dziś jest niezwykle ważne.

Koszt przygotowania dokumentacji projektowej to 306 mln zł. Zgodnie z zasadami programu Kolej+, 15 proc. kwoty muszą pokryć zgłaszający projekt. Ponad połowę kosztów wkładu własnego, czyli 24,6 mln zł, przekaże samorząd województwa mazowieckiego. Mazowsze przeznaczyło też 679 tys. zł na wstępne studium planistyczno-prognostyczne,na podstawie którego PKP PLK dokonywało oceny zgłoszeń.

Projekt przewiduje przygotowanie dokumentacji projektowej oraz wykup gruntów pod przyszłą inwestycję. Sama budowa linii jest planowana w przyszłości, a szacowany koszt powstania linii Zegrze-Przasnysz wraz z robotami budowlanymi to ok. 2 mld zł. Zgodnie z deklaracją samorządu Mazowsza, który zarządza Kolejami Mazowieckimi, linię po jej zbudowaniu ma obsługiwać 14 par pociągów na dobę.

Projekt został zgłoszony w ramach współpracy 18 samorządów. Oprócz miasta i gminy Serock oraz samorządu województwa, umowę partnerstwa zawarły gminy Pokrzywnica, Winnica, Karniewo, Szelków, Płoniawy-Bramura, Krasne, Przasnysz, Wieliszew, Nieporęt, miasta Maków Mazowiecki, Pułtusk Przasnysz oraz powiaty legionowski, pułtuski, makowski i przasnyski.

Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego