Warszawa: „Usta Weroniki. Zupełnie nieznane modlitwy Zofii Kossak” – spektakl w Dobrym Miejscu

W tym roku obchodzimy sto trzydziestą rocznicę urodzin Zofii Kossak, polskiej pisarki, współzałożycielki Frontu Odrodzenia Polski oraz Rady Pomocy Żydom Żegota. W związku z tym Fundacja im. Zofii Kossak postanowiła uczcić jej pamięć realizując pod koniec 2018 roku projekt artystyczny, którego efektem jest zrealizowany przez Studio Sztuki monodram Artura Pałygi „Usta Weroniki. Zupełnie nieznane modlitwy Zofii Kossak”. Premiera spektaklu odbyła się 25 listopada 2018 roku w Teatrze im. Adama Mickiewicza w Cieszynie. W maju spektakl będzie można zobaczyć w Dobrym Miejscu.

10 maja 2019 r. godz.: 19:00.
Miejsce: Aula im. bł. ks. J. Popiełuszki, Dobre Miejsce, ul. Dewajtis 3, wej. B

OPIS SPEKTAKLU

To niezwykłe wyznanie życia wielkiej pisarki, osoby głęboko wierzącej, którą los stawiał wobec bardzo trudnych wyborów, pisarki, której życie i twórczość stało się dla wielu wzorcem „prawdziwego Polaka” – katolika, ale także przykładem człowieka, który w nieludzkich czasach, zachowując swój konserwatywny światopogląd nie odstępuje od bycia wiernym ludzkiej przyzwoitości i poczuciu bycia prawdziwym chrześcijaninem. Autor tekstu – Artur Pałyga – nakreślił portret wewnętrzny Zofii Kossak, która sama, za życia starannie unikała wszelkich zapisów na temat swoich emocji, przeżyć i osobistych wyznań. Jest to portret osoby pięknej, ale także pełnej wewnętrznych rozterek, sprzeczności, poczucia tragizmu.

Spektakl nie opowiada historii życia pisarki, ale raczej próbuje przybliżyć widza do myśli i emocji Zofii Kossak, które mogła odczuwać w najtrudniejszych momentach swojego życia. Tekst Artura Pałygi skupia się przede wszystkim na jej wojennych doświadczeniach, ponieważ jak sama mówiła, praca w konspiracji w czasie wojny oraz przebycie Auschwitz-Birkenau było jej „najważniejszych życiowym osiągnięciem”. Monodram przybrał formę modlitwy, ponieważ zdaniem autora tekstu z całej twórczości pisarki wyraźnie bije kwestia wiary, która była dla niej podstawowym fundamentem. Jednym z najważniejszych wątków, który poruszony został w spektaklu jest również antysemityzm Zofii Kossak, którego wyraz dawała m. in. w swoich przedwojennych tekstach publikowanych chociażby na łamach tygodnika „Prosto z mostu”. Mimo swojej niechęci do Żydów, potrafiła jednak w czasie wojny podać im pomocną dłoń. Za swoje bardzo czynne uczestnictwo w dziele ratowania Żydów, otrzymała pośmiertnie tytuł Sprawiedliwej wśród Narodów Świata.

Spektakl nie jest teatralnym pomnikiem Zofii Kossak. „Usta Weroniki” mają raczej prowokować do dyskusji, przyjrzenia się od nowa postawom i wartościom, które reprezentowała.