Przyszłość lotniska w Modlinie

Modlin potrzebuje inwestycji, aby móc się rozwijać na miarę swoich możliwości i potrzeb pasażerów. Zwiększenie przepustowości terminala, modernizacja kolejnego odcinka drogi kołowania i zwiększenie miejsc postojowych dla samolotów – to główne wyzwania, które stoją przed lotniskiem w Modlinie. Port niezmiennie może liczyć na wsparcie i pomoc finansową samorządu województwa mazowieckiego. Niestety, niepokoi fakt, że drugi z udziałowców – rządowe Polskie Porty Lotnicze – nie przekazał do tej pory drugiej transzy pożyczki na kończący się remont drogi kołowania.

Modernizacja drogi kołowania

W pierwszej połowie tego roku ruszył I etap generalnego remontu drogi kołowania. Obejmuje on wymianę wszystkich elementów konstrukcyjnych, które są wykonywane w technologii betonów cementowych, co przełoży się na dużą żywotność nowych konstrukcji i zapewni ich trwałość na kolejne kilkadziesiąt lat. Na realizację inwestycji spółka otrzymała pożyczkę od dwóch udziałowców – samorządu województwa mazowieckiego oraz spółki PPL.

Zgodnie z umową każda ze stron miała udzielić spółce po 7,5 mln zł pożyczki, w sumie 15 mln zł. Remont jest praktycznie na ukończeniu, natomiast PPL przelały do tej pory jedynie 4,1 mln zł, czyli pierwszą transzę pożyczki. Spółka wystąpiła o kolejną transzę, jednak wypłata pieniędzy jeszcze nie nastąpiła.

– Jako Samorząd Województwa Mazowieckiego od dawna deklarujemy, że jesteśmy gotowi wykupić udziały w spółce Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin posiadane przez dwie podległe rządowi instytucje: Agencję Mienia Wojskowego i Polskie Porty Lotnicze (PPL). Ich działania, w szczególności PPL-u przejętego ostatnio przez Centralny Port Komunikacyjny, uniemożliwiają normalne funkcjonowanie i rozbudowę lotniska w Modlinie. Rządowe podmioty działają de facto przeciwko interesom milionów pasażerów korzystających z usług lotniska w Modlinie. To skandaliczne i niedopuszczalne – zaznacza Ludwik Rakowski, przewodniczący Sejmiku Województwa Mazowieckiego.

Kolejne inwestycje niezbędne

Aby zapewnić spółce rozwój, konieczne są kolejne inwestycje, m.in. zwiększenie przepustowości terminala, modernizacja kolejnego odcinka drogi kołowania oraz zwiększenie liczby miejsc postojowych dla samolotów. To wszystko pozwoliłoby Modlinowi przyjąć i obsłużyć większą liczbę samolotów, a co za tym idzie pasażerów. Jednak żadna z tych inwestycji nie będzie mogła być realizowana bez zgody udziałowców.

Jak podkreśla wicemarszałek Wiesław Raboszuk, samorząd Mazowsza jest otwarty na inwestowanie w rozwój Modlina. – Sprawnie działający port w Modlinie to szansa na rozwój całego regionu. Położone blisko Warszawy, chętnie wybierane przez pasażerów lotnisko powinno być wizytówką Mazowsza i stale się rozwijać. O ten rozwój i kolejne inwestycje zabiegamy. Dlatego apelujemy do wspólnika rządowego PPL o to, aby nie hamować i nie blokować rozwoju tego portu. Nie może być tak, że kosztem Modlina realizuje się polityczne wizje.

Z kolei jak wyjaśnia Krzysztof Strzałkowski, radny województwa mazowieckiego, przewodniczący klubu Koalicji Obywatelskiej, partner rządowy nie wywiązuje się z umowy. – To sytuacja absolutnie skandaliczna, szczególnie że wcześniej partnerzy rządowi nie pozwolili samorządowi województwa przekazać blisko 50 mln zł na modernizację portu. Dodatkowo pojawiają się nieoficjalne informacje, że przekazanie ostatniej transzy tej pożyczki jest uzależnione od przebiegu negocjacji prowadzonych przez port z Ryanairem. Przypomnę tylko, że prace remontowe na drodze kołowania są już praktycznie ukończone i trzeba zapłacić faktury, dodatkowo port prowadzi negocjacje z przewoźnikiem. Wstrzymywanie wypłaty kolejnej transzy pożyczki w takiej sytuacji jest zwyczajnie nie fair.

Przypomnijmy, że port lotniczy w Modlinie ma czterech udziałowców. Są nimi: samorząd województwa mazowieckiego (37,2 proc.), Agencja Mienia Wojskowego (31,05 proc.), Polskie Porty Lotnicze SA (27,41 proc.) oraz Miasto Nowy Dwór Mazowiecki (4,34 proc.). Spółka PPL jest równocześnie zaangażowana w budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie, a w ostatnich dniach została wchłonięta przez spółkę Centralny Port Komunikacyjny.

Obecny podczas konferencji Maciej Lasek, poseł na Sejm (KO), podkreślił, że w kwestii Modlina przez lata niewiele się zmieniło. – Gdy byłem radnym województwa mazowieckiego, planowaliśmy przekazać środki na rozbudowę lotniska w Modlinie. Już wtedy PPL blokował przyjęcie tych środków. Z rozmów ze specjalistami z branży lotniczej wiemy, że jednym z hamulców rozwoju tego lotniska jest brak płyt postojowych i dróg kołowania, a także trochę za mały terminal i parking. Na to wszystko były zarezerwowane środki. Lotnisko w Modlinie ma ogromy potencjał, który trzeba wykorzystać.

Samorząd województwa mazowieckiego inwestuje w Modlin

Od momentu utworzenia spółki Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin samorząd województwa mazowieckiego wspiera finansowo rozwój spółki:

  • w latach 2006-2010 samorząd województwa mazowieckiego w wykonaniu zobowiązań z umowy wspólników dokapitalizował spółkę w łącznej kwocie 98 341 500 zł;
  • w latach 2018-2021 województwo mazowieckie w wykonaniu umowy wsparcia i uchwał o podwyższeniu kapitału zakładowego dokapitalizowało spółkę kwotą 35 204 000 zł;
  • w 2023 r. samorząd województwa mazowieckiego udzielił spółce 7,5 mln zł pożyczki z przeznaczeniem na modernizację drogi kołowania;
  • na lata 2024-2028 samorząd województwa w wykonaniu umowy wsparcia zarezerwował środki na podwyższenie kapitału spółki w kwocie 56 539 000 zł, w tym na 2024 r. to kwota 9 485 000 zł.

Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego